Logo regionálního portálu akcezabrnem.cz

Folkové prázdniny 2025 už mají své téma: Festival se ponese v duchu Čistoty

Michal Schmidt, Folkové prázdniny
pondělí 14.4.2025



Folkové prázdniny 2025 budou mít hlavní téma Čistota. Natolik nadžánroví umělci nemají na první pohled nic společného, až na to, že hudbu hrají bez kalkulů, přetvářek, podbízení a bez úpěnlivé snahy přijít s uměním. Nemíří s ní do komerčních hitparád, ale do našich srdcí.

„Proto korespondují s letošním tématem: čistotou přístupu, oproštěného od předpokládané odezvy nebo finanční stránky, a tím pádem souvisejícího s hudbou tvořenou s „čistým úmyslem“ a myšlenkou, že bez ohledu na to, odkud přicházíme, nebo jaké náboženství vyznáváme a jakou máme barvu pleti bychom se měli pokusit žít ve vzájemné úctě,“ vysvětlil volbu letošního tématu Čistota dramaturg festivalu Michal Schmidt.

Óda na slunce svítící pro všechny stejně: Omar Sosa & Seckou Keita SUBA trio

39. ročník mezinárodního multižánrového festivalu Folkové prázdniny otevře óda na slunce svítící pro všechny stejně: Omar Sosa & Seckou Keita SUBA trio. Netoužíme po šílené rychlosti a bláznivých sólech, nabízíme jemnost a krásu, tvrdí kubánský jazzový klavírista Omar Sosa, zpívající hráč na koru Seckou Keita ze Senegalu a venezuelský perkusista Gustavo Ovalles.

Navzájem respektují své tradice, naslouchají si s velkou pokorou, vědí, kdy si dát prostor a kdy naopak promluvit společně. S transcendentální jazzovou ódou Transparent Water nahlíželi do lidské duše, u nového alba Suba vycházejí z obsahu mandinského slova pro východ slunce, svítící pro všechny lidi stejně; i těm, kteří se nedobrovolně ocitli na cestě z domova, protože i když vědí, že odešli, nemohou bohužel tušit, kdy a jak se vrátí.

Asi shodneme na tom, že po tolika návštěvách Folkových prázdnin je zbytečné znovu uvádět o jak ohromující umělce se jedná a jak velkou měrou přispěli do hudebního dění 21. století. Navíc s důležitou přidanou hodnotou: humanismem.

Nejstarší americkou hudbu a sborové zpívání připomene Tim Eriksen s Omarem Sosou

Zpěvák s uhrančivým hlasem, multiinstrumentalista, autor vynikajících alb, spolutvůrce filmových soundtracků a pustpunkový kazatel té nejstarší americké hudby Tim Eriksen minulost pouze nepřipomíná, také ji v často radikálních verzích oživuje, čímž, básnicky řečeno, nutí mrtvé znovu chodit.

Hvězdu hudby, které říkáme americana pamatujeme z Folkovek: jako sólistu nebo ve dvojici s britskou folkařkou Elizou Carthy. V roce 2009 s kubánským klavíristou Omarem Sosou natočil albun Across The Divide/ A Tale Of Rhythm & Ancestry se silným humanistickým poselstvím uvozeným do motta černošského básníka Langstona Hughese: „Nikdo nechce být otrokem.“ Loni na Grammy nominované album navázali novým projektem Atlantica, jehož téma zůstává vlastně stejné: putování africké hudby za otrokářské éry přes Kubu do Spojených států. Na co všechno při mezikontinentální plavbě přišli, se dozvíme, až se během koncertu k Eriksenovi přidá Omar Sosa.

Pamětníci popůlnočního setkání s Timem Eriksenem v náměšťském kostele sv. Jana Křtitele vědí, že se jedná o nezapomenutelný zážitek navíc k tomu paradoxně nepotřebujete umět zpívat. Základní princip jedné z nejkultovnějších sborových forem totiž spočívá ve spontánní chuti přidat se ke komunitě, která sama sebe obdarovává zpěvem, jehož kouzlo podle Tima Eriksena objevíte až tehdy, když se přidáte.

Trance nad Oslavou se ujem duo Justin Adams s Maurem Durantem

Britský kytarista Justin Adams a italský houslista, perkusista a zpěvák Mauro Durante na Folkových prázdninách vystupovali spolu, i s kapelami Les Triaboliques a Canzoniere Grecanico Salentino.

Formativní vlivy – salentský tarantimus, pouštní blues a severoafrické tradice – nesešněrovali do pevného tvaru, fungující pouze tehdy, když ho odehrajete pokaždé stejně. Pořád si nechávají dostatek prostoru, aby si z něho mohli spontánně odskočit k ostrému rock'n'rollu nebo k arabské melodice.

Staré prověřené přísloví praví, že starého psa novým kouskům nenaučíte, čekat tedy, že Justin Adams s Mauro Durantem přijdou s něčím, co bychom od nich neznali, je zbytečné. Tajemství letošního tradičního rezidenčního projektu Trance nad Oslavou ale bude spočívat v jejich dobře známé společné lásce k tranzovní hudbě, takže ano, budeme nejspíš znovu poslouchat skvělého kytaristu a o nic méně brilantního houslistu a perkusistu, tentokrát, dokonce na jejich výslovné přání, ale převážně v daleko ostřejších rytmech. A ne ledajakých, protože do jednoho půjde o tranzovní rytmy starodávných léčebných rituálů ze severní Afriky a jihoitalského Salenta, se kterými mají bohaté zkušenosti také obě zpěvačky: Alessia Tondo, členka Canzoniere Grecanico Salentino s vlastní úchvatnou kariérou a Yousra Mansour, zakladatelka marockofrancouzské skupiny Bab L' Bluz schopné vám natlakovat hlavu stejnou silou jako dávní Led Zeppelin, ve které hraje také na elektrifikovanou loutnu guimbri.

S jakou hudbou přijdou v projektu Trance nad Oslavou nevíme, už podle názvu je to ale asi jasné: čeká nás blues, rock a pořádný rytmický tranz vycházející z maniakálního salentského tance pizzica a mystického rituálu lila marockého bratrstva Gnawů.

Program pro celou rodinu

Folkové prázdniny nabídnou také oblíbený Divadelní den, rodinami s malými dětmi i dospělými hojně navštěvované výtvarné a hudební workshopy, celou řadu doprovodných akcí, výstav, happeningů a nečekaných překvapení.

Opět se uskuteční návštěvníkům volně přístupné mezinárodní setkání etnomuzikologů, publicistů a hudebních znalců Kolokvium Od folkloru k world music věnované letos puristům a inovátorům.

Článek byl redakčně zkrácen a upraven. Podstatné informace zůstaly zachovány.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama